Ga naar pagina inhoud

Visie en ambities in de begroting 2024

Wij voeren al 25 jaar een groot deel van het gemeentelijk sociale beleid uit, naar tevredenheid van zowel inwoners als gemeenten. Maar het sociaal domein is altijd in beweging, en wij bewegen mee. Door aan te sluiten bij actuele gemeentelijke thema’s zoals bestaanszekerheid, armoedebestrijding en zelf- en samenredzaamheid. Maar ook door in te spelen op bewegingen die we zelf zien.

Op basis daarvan hebben wij vijf ambities geformuleerd voor de komende jaren, en per ambitie concrete acties voor 2024.

We zijn direct duidelijk

De laaggeletterdheid onder inwoners is groot. Als we duidelijke taal gebruiken, begrijpen inwoners beter wat we van ze vragen en waar ze recht op hebben. Dat vergroot hun zelfredzaamheid. Zo dragen we eraan bij dat iedereen in onze samenleving mee kan doen.

Zo werken we in 2024 aan deze ambitie:
  • In 2023 ondertekenden we allemaal al de Direct duidelijk deal.
  • Alle medewerkers volgen een schrijftraining ‘Steengoed schrijven in B1’, ‘Gedragsbeïnvloeding’ of ‘Juridische zaken’. 
  • We stimuleren elkaar om duidelijke taal te gebruiken.

We proberen onze begroting natuurlijk ook direct duidelijk te schrijven! Wat vindt u? Is dat al gelukt?

We breiden onze dienstverlening uit

Ieder mens is anders, met eigen behoeften, ervaringen, kennis en kunde. Daar passen verschillende vormen van dienstverlening bij. We breiden daarom onze fysieke en digitale dienstverlening uit. Door oog te hebben voor de voorkeuren en behoeften van individuen kan elke inwoner meedoen en versterken we zelfredzaamheid.

Zo werken we in 2024 aan deze ambitie:
  • We breiden onze digitale dienstverlening uit, zodat inwoners straks aanvragen, wijzigingen en beëindigingen digitaal kunnen doorgeven en specificaties digitaal kunnen raadplegen.
  • We breiden onze fysieke bereikbaarheid uit wanneer dat aansluit bij de behoefte van onze inwoners.

We werken vanuit vertrouwen

Als het vertrouwen van de overheid in burgers laag is, doen mensen minder beroep op voorzieningen. Maar dat leidt tot een lagere bestaanszekerheid. Om als overheid vertrouwen te krijgen, géven we vertrouwen. Daarom vertrouwen we erop dat de inwoners die hulp aanvragen dit ook echt nodig hebben, dat zorgaanbieders de zorg leveren die nodig is en dat de medewerkers doen wat voor onze inwoners het beste is binnen de kaders van de wet.

Zo werken we in 2024 aan deze ambitie:
  • We organiseren domeinoverstijgende casuïstiekbesprekingen en realiseren met elkaar wat nodig is voor de inwoner.
  • We richten een nieuwe werkwijze voor contractmanagement in voor Jeugd en Participatie.
  • We professionaliseren onze handhaving binnen de Participatiewet door beter gebruik te maken van preventie, voorlichting, data, signalen, toezicht en handhaving.

Onze medewerkers groeien

De arbeidsmarkt is structureel veranderd. Het belang van goed personeel behouden en aantrekken is groot. Duidelijk zijn over personeelszaken, zoals contracten, functieprofielen, opleiden, ontwikkelen, loopbaanmogelijkheden en functioneren geeft rust en vertrouwen. Daarmee is de basis geregeld en kunnen medewerkers zich concentreren op hun werk én de inwoner.

Zo werken we in 2024 aan deze ambitie:
  • We brengen in kaart hoe het personeelsbestand zich zal ontwikkelen.
  • De kenmerkende waarden van De Dienst zetten we om naar een werkgeversmerk om zo talent aan te trekken en te behouden.
  • Door onder meer opleiden en mentorschap behouden wij het kennisniveau van onze medewerkers.
  • Het introductietraject breiden we uit met trainingen over de context van De Dienst.

We verstevigen de samenwerking met gemeenten en partners

Kijken naar de mens als geheel vraagt om een integrale aanpak. Om inwoners zo goed mogelijk te helpen, is een goede samenwerking in het sociaal domein noodzakelijk. Gemeenten zijn heel tevreden over de samenwerking met De Dienst. Tegelijkertijd kunnen we deze samenwerking verstevigen en verdiepen.

Zo werken we in 2024 aan deze ambitie:
  • We vernieuwen de samenwerkingsafspraken met de beleidsteams van Harlingen en Vlieland, Terschelling en Waadhoeke zodat de onderlinge afstemming verbetert en de uitvoeringsgevolgen van beleidsvoornemens duidelijker in beeld worden gebracht.
  • Aan de hand van de businesscase Empatec werken we de samenwerkingsafspraken met Pastiel verder uit en voeren we de Aangepaste Uitvoering Participatie (AUP) in.
  • We maken afspraken met bestuurders en raden over de wijze waarop zij geïnformeerd willen worden over processen en resultaten geleverd door De Dienst.