Wijzigingen doorgeven
Als je een uitkering ontvangt, moet je veranderingen doorgeven die invloed hebben op de hoogte van je uitkering. Zo voorkom je dat je te veel of te weinig bijstand ontvangt. Als je te veel bijstand ontvangt, moet je dat altijd terugbetalen.
Je kunt wijzigingen op verschillende manieren doorgeven. Op deze pagina kun je kiezen welke manier je wilt gebruiken.
Geef binnen vijf werkdagen door
Geef veranderingen altijd binnen vijf werkdagen door aan De Dienst. Dit doe je met een wijzigingsformulier. Je kunt het wijzigingsformulier op verschillende manieren aan ons doorgeven.
Bewijsstukken meesturen
Je moet misschien bewijsstukken meesturen met het formulier, dus verzamel ze vast voordat je met het formulier aan de slag gaat. Hieronder kun je zien welke bewijsstukken je mogelijk nodig hebt. Het kan zijn dat je voor jouw situatie nog extra bewijsstukken op moet sturen.
Voor deze wijzigingen moet je bewijsstukken meesturen:
- Adresgegevens: een kopie van je huurovereenkomst of kostgangers-overeenkomst
- Rekeningnummer: een kopie van je bankafschrift (geen bankpas)
- Verblijfsvergunning: een kopie van je verblijfsvergunning
- Werk en salaris: een kopie van je arbeids- of uitzendovereenkomst of van je vrijwilligerswerk-overeenkomst
Voor deze wijzigingen hoef je geen bewijsstukken mee te sturen:
Maar let op: we kunnen je achteraf wel om bewijsstukken vragen.
- Gezinssamenstelling
- Medebewoners
- Andere inkomsten dan werk of salaris.
- Giften en vermogen
- Studie
- Vakantie
- Verblijf
Hoe wil je je wijziging doorgeven?
Formulier digitaal invullen
Hiervoor heb je een DigiD nodig. En vanaf 18 april ook een telefoon om in te kunnen loggen bij DigiD.
Formulier printen en opsturen
Hiervoor heb je zelf een printer, envelop en een postzegel nodig
Formulier per post ontvangen en zelf terug sturen
Hiervoor heb je niets nodig
Uitlegvideo’s over DigiD en uploaden
Voor het digitale formulier heb je een DigiD nodig. Je moet ook documenten uploaden. Wil je meer weten over DigiD en uploaden? Bekijk dan de uitlegvideo’s.
Kom je er niet uit?
Stel je vraag bij De Dienst
Mail ons op contact@sozawe-nw-fryslan.nl
Of neem telefonisch contact op
Ben je al bekend met De Dienst?
Dan kan je ook altijd contact opnemen met je casemanager