Ga naar pagina inhoud

Succesvolle inburgering van Walid

Werk en Participatie

Arbeidsgeschikte mensen horen niet werkloos te zijn, vindt Walid. Ook al is hun Nederlands nog niet perfect. Vooral omdat er een tekort aan personeel is in alle sectoren van de arbeidsmarkt. Maar ook omdat mensen de taal leren door te oefenen in de praktijk. Andere voordelen: mensen bouwen een netwerk op als ze werken, leren anderen kennen, worden gewaardeerd, voelen zich fitter, gelukkiger en verdienen een inkomen. Walid ervaart het allemaal zelf sinds hij bij Damen Shipyards werkt. De ontvangst was warm en de sfeer is goed. Er is respect, gelijkheid, discipline en collegialiteit… Walid is blij en tevreden bij Damen! Lees hieronder hoe zijn verhaal een succes werd.

Walid (46 jaar) is opgegroeid op de Syrische eiland Arwad. Het varen en werken op de zee zit de inwoners van Arwad in het bloed. Daarom stopt Walid op zijn 10e met school en werkt met zijn vader op de boten. In 1998 verhuist hij naar Roemenië, waar hij trouwt en vier kinderen krijgt. Af en toe gaat hij naar Syrië en hij werkt overal ter wereld in de zeevaart. Sinds de burgeroorlog (2011) is Walid niet meer in Syrië geweest, om de dienstplicht te vermijden. Walid is zeeman en wordt uiteindelijk kapitein. Hij bezit vaarbewijzen en certificaten, spreekt Engels en Roemeens.

Harlingen, een stap naar succesvolle inburgering

In 2015 gaat Walid scheiden en stopt met varen. Tussen 2015 en 2021 werkt hij met zijn broer (die ook in Roemenië woont) in het technisch onderhoud van boten. In 2021 komt hij naar Nederland, alleen. Daar verblijft hij in verschillende asielzoekerscentra en is altijd actief met vrijwilligerswerk. In mei 2022 komt Walid naar havenstad Harlingen, waar het COA een huis regelt.

Walid volgt de Z-route: taalles en participeren

Walid is inburgeringsplichtig en valt onder de nieuwe wet inburgering 2021. Het team Inburgering van De Dienst en Walid gaan snel samen aan de slag. Het blijkt voor Walid moeilijk om binnen de inburgeringstermijn van 3 jaar de Nederlandse taal op B1 niveau te leren. Daarom volgt hij de zelfredzaamheidsroute (Z-route) voor zijn inburgering. Dit houdt in: 800 uur taalles en 800 uur Participeren door middel van bijvoorbeeld trainingen, bezoeken en later stage, vrijwilligers- of betaald werk.

Walid start in september 2022 met de taalles bij Stavoor Harlingen. Connexa zoekt een stageplek voor zijn participatie-uren. Dit blijkt lastig, omdat Walid de Nederlandse taal nog niet beheerst. Maar Walid verveelt zich met alleen taallessen en thuiszitten.

Een match met Damen Shipyards

Team Inburgering van De Dienst onderzoekt daarom andere opties. Zoals het traject Het goud van Noordwest. Dit samenwerkingstraject van Pastiel en drie maritieme bedrijven in Harlingen en Franeker matcht cliënten met een uitkering aan een werkplek in de maritieme sector. Walid mag aansluiten bij een rondleiding en laat zijn ervaring en motivatie zien. Hij en Damen Shipyards zijn geïnteresseerd in verdere samenwerking.

Van taalstage-overeenkomst naar arbeidscontract

Walid krijgt per mei 2023 een taalstage-overeenkomst voor 6 maanden van 24 uur per week. De Dienst, Damen en Walid zijn tijdens de evaluaties enthousiast en tevreden over de samenwerking. Eind juli 2023 kan hij een jaarcontract krijgen voor 40 uur per week. Wel blijft hij het inburgeringstraject volgen en afronden. Damen, De Dienst, Stavoor en Walid besluiten de overeenkomst aan te passen: integreren door middel van taalles en lekker werken voor 32 uur per week.

‘Een hardwerkende man’, zegt Damen Shipyards over Walid, ‘zijn ploeg waardeert dat zeer. Het werk is vrij technisch en daardoor merken ze weinig van cultuurverschillen. De taal geeft soms miscommunicatie, vooral op een grappige manier. Zo noemt Walid voorman Catrinus standaard Catalina. We letten goed op dat Walid bij gevaar begrijpt wat er wordt gezegd.’

Hoofdrol voor Walid

Alle betrokken partijen hebben een rol gespeeld in het verhaal van Walid. Maar de hoofdrol is voor hem. Met z’n vakkennis en motivatie maakte Walid van zijn verhaal een succes!

Walid prima op z’n plek bij Damen Shipyards