Ga naar pagina inhoud

De route bij vragen, klachten en meldingen in het Sociaal domein

Klacht of melding over een Gebiedsteam

Melden bij de klachtbehandelaar van de gemeente. Kijk op de websites van de gemeenten voor contactinformatie.

Klacht of melding over De Dienst

Melden bij Margriet Schotanus, Klachtbehandelaar van De Dienst. Contact via deze contactpagina.

Klacht of melding over een Wmo-aanbieder of -leverancier

Eerst melden bij de aanbieder in kwestie. Pakt de aanbieder de klacht of melding niet naar tevredenheid op? Dan kan het Gebiedsteam contact opnemen met Contractbeheer van De Dienst.

Over administratieve zaken zoals facturatie en berichtenverkeer

Team Administratie Wmo en Jeugdwet van De Dienst, Administratie-wmo-jeugd@sozawe-nw-fryslan.nl of 0517-380286.

Over lokale inkoop Jeugd of niet gecontracteerde Wmo-aanbieders of -voorzieningen

Marcella Liefferink, Inkoop Dienst, via inkoop@sozawe-nw-fryslan.nl of onze contactpagina.

Vragen over (afspraken met) gecontracteerde Wmo-aanbieders en overeenkomsten

Stellen aan Marga Schuitmaker en Johan Douma, Contractbeheer Dienst, via contractbeheer@sozawe-nw-fryslan.nl of onze contactpagina.

Vragen over provinciale inkoop Jeugd

Stellen aan Contractbeheer Sociaal Domein Fryslân (SDF) via contractmanagement@sdfryslan.nl

Twijfel? Vraag de adviseur Wmo & Jeugdwet

Twijfel je over de te volgen route binnen De Dienst? De adviseur Wmo & Jeugdwet van jouw team kan je adviseren, en eventueel als tussenpersoon optreden.

Waar kunnen inwoners of gebiedsteams terecht als met signalen of twijfels over aanbieders van Wmo- of Jeugdzorgondersteuning?

Signaal of twijfel over rechtmatigheid of kwaliteit van Wmo-aanbieders of over rechtmatigheid van Jeugdzorgaanbieders

Neem bij signalen of twijfels Jeugdzorgaanbieders contact op met alle drie onderstaande organisaties:

  1. Melden bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), het contactformulier op www.igj.nl
  2. EN melden bij Sociaal Domein Fryslân via contractmanagement@sdfryslan.nl
  3. EN melden bij De Dienst Noardwest Fryslân (alleen als de aanbieder ook Wmo-ondersteuning biedt of lokaal gecontracteerd is voor jeugdzorg), Contact via het meldingsformulier op de pagina Klacht, bezwaar of melding.

Calamiteiten en geweldsincidenten rond zorg- en ondersteuning

Een calamiteit is (volgens de Wmo 2015 en de Jeugdwet) “een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening / de (jeugd)hulp en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor of de dood van een cliënt/jeugdige/ouder heeft geleid”. Het kan ook een hulpverlener of andere direct betrokkene betreffen.

Als zich een calamiteit of geweldsincident voordoet zijn aanbieders wettelijk verplicht om dat binnen drie dagen zelf te melden.

Wmo-aanbieders

Melden bij: Wmo-toezichthouder van de gemeente/ De Dienst via www.sozawe-nw-fryslan.nl/melding-calamiteit

Jeugdwet-aanbieders

Melden bij: Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, via: www.igj.nl/onderwerpen/melden-bij-de-inspectie

Gebiedsteam-medewerkers kunnen zelf een melding doen (afhankelijk van de casus)

Melden bij:

Woo-verzoeken

Melden bij: juridische afdeling van de eigen gemeente. De juridische afdeling beoordeelt of ze de gemeente het verzoek zelf moeten afhandelen of dat het verzoek door de Dienst kan worden afgehandeld. Het kan ook een combinatie zijn.