Hulp vóórdat de schulden oplopen

Hulp vóórdat de schulden oplopen

Hulp vóórdat de schulden oplopen

Iedereen kan wel eens een rekening niet betalen. Het wordt een probleem wanneer inwoners vaker hun rekeningen niet kunnen betalen. Door een wijziging in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, mogen woningcorporaties, zorgverzekeraars, energie- en waterbedrijven (zogenaamde signaalpartners) de gemeente inlichten wanneer hun inwoners een betalingsachterstand hebben.

Om er voor te zorgen dat die betalingsachterstanden geen problematische schulden worden, gaan Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke actief in gesprek met inwoners met betalingsachterstanden. Deze animatie informeert inwoners over deze aanpak.

Rol van de Dienst

De Dienst kan op verschillende momenten een rol spelen in dit proces. Aan de voorkant, omdat we bijvoorbeeld schuldeiser zijn en een inwoner een betalingsachterstand bij ons heeft, maar ook aan de achterkant, als een schuldhulptraject ingezet moet worden bij de Kredietbank.

Meer weten?

Heb je vragen over de aanpak? Dan kun je terecht bij je collega in het gebiedsteam die zich hier mee bezig houdt. Heb je vragen over wat de Dienst kan betekenen? Neem dan contact op met Klaas de Boer casemanager schuldhulpverlener: Tel.nr: 06-13722879 of mail: k.deboer@sozawe-nw-fryslan.nl.